26-11-05

*Bachelor Afstudeerprijs 2005*

 

Voorstelling meerwaarde van het Nieuw Lexicon voor Emotionele woordenvloed

 

Goeieavond allemaal. Het enige wat tussen u en een broodjesbuffet staat, ben ik blijkbaar. Dus ik ga jullie niet langer hier houden dan nodig is.

 

Mijn naam is Ne* Co*. Ik werd genomineerd door het departement handelswetenschappen en bedrijfsbeheer van de xios hogeschool Limburg in Hasselt.

 

Sinds juni mag ik mezelf ‘bachelor in het communicatiemanagement’ noemen. Ik ben afgestudeerd in de richting Pers en Voorlichting en vandaag sta ik voor jullie om een beeld te schetsen van mijn eindwerk: Het Nieuw Lexicon van Emotionele Woordenvloed.

 

Eigenlijk stel ik het concept van dat werk best voor aan de hand van een vraag: Stappen jullie wel eens door een A4’tje? Denken jullie regelmatig buiten de vorm? Ik doe dat al sinds het middelbaar onderwijs, maar sinds mijn stage bij Klasse ben ik me er bewuster van. Ik probeer het sindsdien te profileren in mijn teksten.

 

 

Hoe realiseer ik dat concreet? Door feiten in de context van een ander tekstgenre te plaatsen. Dus ik ga feiten niet in een logische, zakelijke tekst weergeven. Ik zoek er een andere instap voor.

 

Neem nu het necologisme ‘Hoofdtocht’. Iedereen loopt wel eens hijgend op verschillende denkpistes en zoekt er naar oplossingen. Die beleving plaats ik in een verhaal rond een kruistocht. De zoektocht naar een oplossing kan je zo gelijkstellen als de queeste naar de graal.

 

Zoals ik al eerder zei, heet mijn eindwerk: Nieuw Lexicon van Emotionele woordenvloed. Ik schrijf in emoties omdat het de doorsnede is van mezelf. Maar niet alleen daarom. Het is ook de gemene deler die je als schrijver deelt met de lezers.

 

Die lezers staan nog altijd voorop. Ik wil hen kunnen raken. Mijn ervaring zo authentiek mogelijk laten meebeleven. Het moet herkenbaar zijn

 

Om mijn emotionele woordenvloed zo onvervalst mogelijk te houden had ik nood aan een element dat eveneens authentiek was. Dat zijn dan de necologismen geworden. Necologismen zijn woorden die nog nooit in een andere context zijn gebruikt dan deze ene.

 

De drie woorden die je op de powerpoint kan lezen zijn als het ware pijlers die de inhoud dragen. Buikgewrochtelijk duidt op het gevoel dat me bekruipt voor en tijdens het schrijven. Ik moet zeggen dat die zenuwachtigheid mij nu ook wel bekruipt.

 

Kamikazestudent verhaalt over de klik die je maakt als student voor het einde van je studie. De groei die je verwezenlijkt gecombineerd met de nodige groeipijnen.

 

Zwyefinale sluit de ervaring af. Deze groeistuip is weer compleet.

 

De algemene opdracht voor het eindwerk luidde: maak een verslag in tien episodes gebaseerd op ‘het leven zoals het is: de stage’. Ik heb het niet zo op algemene projecten. Ik maak er liever iets eigenzinnigs van.

 

Enerzijds benaderde ik mijn werk bij Klasse als een amateur-socioloog. Ik verliet bij tijd en stond het centrum van de activiteit en zocht een plaatsje in de marge. Aan de rand van een belevenis heb je vaak het beste zicht op situaties. Je leert er meer bij.

 

Niet enkel over het werkleven op de redactie. Weten hoe de radertjes draaien en het klokje tikt binnen een bedrijf is belangrijk, dat ontken ik niet. Maar de intermenselijkheid is eens zo boeiend.

 

Klasse liet me proeven van erg veel aspecten van de stage, maar de collega’s gaven me inzichten die leidden tot persoonlijke groei.

 

Het is die groei die als een rode draad doorheen mijn lexicon loopt.

 

Als acrobaat in de evenwichtskunst balanceerde ik tussen contrasten en gelijkenissen. Die bekom ik door stijlbreuken te orchestreren. Nuchtere, feitelijke, alledaagse, prozaïsche ervaringen kleed ik in een poëtisch, vaak literair jasje.

 

De vernieuwing in dit lexicon ligt voor de hand, denk ik.

 

De verzonnen woorden kan je gemakkelijk toepassen binnen het werkveld waarvoor ik gestudeerd heb: namelijk de geschreven communicatie.

 

Columns zoals die van Camps en Dewulf in De Morgen, reisverslaggeving en de literatuur zelf zijn enkele creatieve geledingen van de communicatie waarin je erg vrij bent met de taal. Die vrijheid geeft je de kans om de lezer werkelijk te prikkelen.

 

Het schema dat u hier ziet, stelt een plattegrond van mijn stage voor. Het is de inhoudstabel van mijn eindwerk. Het is spijtig genoeg geen waarheidsgetrouwe plattegrond van de redactie, maar ik blijf er trots op.

 

Elke ruimte, elk hoekje en kantje bij Klasse heb ik mogen benutten om te groeien in mijn studie en in mijn mentaliteit. Dat illustreert dit plattegrond.

 

Zo, ik hoop dat ik het concept van mijn Lexicon verduidelijkt heb. Misschien nog even kort herhalen, waar het voor mij om gaat:

 

- Het lexicon is een emotionele woordenvloed in een literair jasje,

 

- het laat ervaringen herbeleven door de vrijheid van de taal optimaal te benutten.

 

- en het lexicon wil lezers prikkelen met een creatieve en zintuiglijke aanpak.

 

Als u nog enkele toelichtingen wenst, dan probeer ik ze u graag te geven.



13:04 Gepost door [NeCo] | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.